PRAVIDLA CIKCAK RALLY
ÚVODEM :
Závody v okolí Zlína a Otrokovic vznikly v roce 2006 na popud místních jezdců, kteří pravidelně startují
v šampionátech RC Rally a RC Sprintrally (tyto šampionáty s mnohaletou tradicí se již od roku 2009 nejedou, ale přesto tady tato věta zůstává...)
Vznikl tak prostor pro testování sebe i techniky přímo na trati a také porovnání s konkurencí.
Výhodou šampionátu je možnost závodit i bez velkých investic a bez úprav podvozku (např. řízení apod.)
Tratě jsou stavěny tak, aby se daly projet s každým sériově vyráběným modelem.
S ČÍM SE JEZDÍ ? :
- jezdíme s modely autíček 1:10 na elektro pohon
- v šampionátu mohou bodovat pouze vozy s rally karoserií
- pro podvozky 4wd platí pravidlo použití pneumatik slick (bez vzorku), s výjimkou závodu na parketách, kde se mohou
použít i pinové. Mazání je zakázáno.
JAK SE JEZDÍ ? :
- závod je rozdělen na jednotlivé RZ (rychlostní zkoušky), které jsou stavěny do okruhu.
Nejedná se o klasické okruhové závody! Okruhové RZ mají shodný start a cíl RZ a možnost řídit autíčko z jednoho místa.
Pokud se někomu řídí lépe, když za autíčkem chodí, nebo běhá, tak samozřejmě může.
- každý startuje samostatně a jede vytýčený úsek na čas
- měření času jízdy je uskutečněno fotobuňkou, v případě nenadálých okolností může být ruční - stopkami
- povrch tratí je většinou asfaltový (různých kvalit), beton nebo dlažba. Od roku 2010 i dřevěné překážky ve Skateparku
- počet RZ v závodě je většinou 7 (v případě horšího počasí, časového skluzu, nebo dohody většiny závodníků může být počet RZ 5-10)
- jede se celkem 12 závodů, z nichž se počítá 10 nejlepších výsledků (v roce 2021 se bude počítat počet odjetých závodů minus jeden)
- startovní pořadí do jednotlivých závodů určuje pořadatel dle aktuálních výsledků, výkonnosti závodníků a také s přihlédnutím
na dva škrtané výsledky (v roce 2021 se škrtat bude jen jeden závod)
- startovní pořadí do jednotlivých RZ určuje pořadatel s přihlédnutím na aktuální situaci.
- konečné pořadí je dáno součtem bodů deseti nejlepších výsledků sezony. V případě rovnosti bodů s jiným závodníkem je rozhodující
počet vyhraných závodů. Pokud je i toto shodné, bere se v potaz počet druhých, poté třetích a dalších umístění. V případě shody
všech umístění rozhoduje výsledek posledního závodu
PENALIZACE :
- vzniklé problémy na trati (porucha, havárie) si každý musí vyřešit sám (nebo jím předem určený pomocník - v případě že má závodník pohybovou indispozici)
a buď RZ dokončit nebo odstoupit. V tom případě je mu počítán čas nejpomalejšího +5s, nebo dvojnásobný čas vítěze té konkrétní RZ.
(přidělí se čas, který je lepší, ale také s přihlédnutím k tomu, aby nebyl závodník s penalizací zvýhodněn vůči těm, kteří RZ dokončili)
- není dovoleno autíčkem házet, ani jej před sebou kopat.
- v případě poruchy je možno autíčko potlačit rukou.
- každý bude nachystán v prostoru startu již při jízdě předchozího závodníka.
Pokud tam nebude nejpozději v okamžiku průjezdu cílem předchozím závodníkem, automaticky obdrží 10s penalizaci
Pokud nebude následně schopen ani na vyzvání pořadatele se okamžitě dostavit ke startu a odstartovat, pojede další v pořadí.
V tom případě obdrží 10s penalizace za každou startovní pozici o níž se zdrží. Maximální penalizace je 40s, ale to jen v případě,
že stihne start do doby, než na něj přijde řada v další RZ. Jinak platí pravidlo čas nejhoršího + 5s. (viz výše.)
- v případě problémů s baterkama nebo nenadálou technickou závadou hned při odstartování do RZ, může pořadatel
po dohodě s ostatními závodníky umožnit opětovný start (samozřejmě s penalizací za opožděný start - viz výše)
- v případě, že závodník nestihne start závodu z předem avizovaných důvodů, může odstartovat později, ale je mu přidělena
penalizace 10s až 40s za každou RZ, kdy nestihnul start v čase přiděleném dle startovního pořadí.
- pokud naopak někdo musí ze závodů odejít dříve, tak i to je možné, ale musí počítat s možnou penalizací za předčasný start.
Tato penalizace může být 0 až 20s za každou RZ (podle okolností) a musí být schválena většinou soutěžících.
- za neprojetí vytýčené trasy (minutí kuželu) se počítá penalizace 5s. Penalizace není v případě návratu na začátek kuželu
- pokud se měří čas fotobuňkou, pak její trefení v průběhu jízdy, nebo těsně po dokončení znamená stop v dané
RZ a přidělení času jako při nedokončení RZ (viz. výše)
- na překážkách ve Skateparku platí pravidlo žádného doteku s autíčkem. Jakýkoliv dotek bude penalizován 10s.
V případě vrácení autíčka před překážku nebude žádná penalizace uplatňována.
BODOVÁNÍ : (bodování je shodné pro celkové výsledky, juniory i týmy)
1.místo | 40 b |
2. | 35 |
3. | 30 |
4. | 25 |
5. | 20 |
6. | 15 |
7 | 10 |
8 | 5 |
9 | 2 |
10 | 1 |
- v případě že závod dokončí více jezdců (než deset), dostává poslední 1 bod, jezdci před ním 2, 3, 4,...atd.,
dokud nezačne platit tabulka (toto platí pro 11 až 20 závodníků)
- dalším závodníkům (21 a víc) se přiděluje o 0,1 bodu více, než jezdci který je v pořadí za ním.
- na závěrečné RZ (Powerstage) se od roku 2016 přidělují pěti nejrychlejším závodníkům speciální body (5 až 1 bod)
- kromě závodu jednotlivců se jede i soutěž juniorů (do 15-ti let), mini-juniorů (do 10-ti let), staříků (nad 40 let), MISS (všechny dívky a ženy) a týmů
UPŘESNĚNÍ SOUTĚŽÍCÍCH KATEGORIÍ :
- věk pro soutěž juniorů je 0 až 15 let (v roce 2022 může startovat ročník 2006 a mladší)
- věk pro soutěž mini-juniorů je 0 až 10 let (v roce 2022 může startovat ročník 2011 a mladší)
- věk pro seniorskou kategorii je 40let a víc (v roce 2022 může startovat ročník 1982 a starší - body pro tuto kategorii se počítají ode dne dovršení "kmetského" věku)
- MISS - pro všechny dívky a ženy
SOUTĚŽ TÝMŮ :
- Množství týmů, ani členů v nich není omezeno
- Za každý tým mohou v jednom závodě bodovat jen dva jezdci (před startem se musí upřesnit).
- Bodování stejné jako v jednotlivcích, ale jen pro ty, kteří startují za nějaký tým.
- Do soutěže týmů se počítá z 12-ti závodů 10 nejlepších výsledků.
- Každý smí během sezony startovat jen za jeden tým. Výjimku mohou tvořit jen jezdci "B" týmu, kteří mohou
nastoupit za "A" tým , ale to pouze v případě, že danou změnu nahlásí nejpozději 24h před startem závodu.
Opačná účast - tedy jezdec "A" týmu jedoucí za "B" tým není možná.
Název "B" týmu musí být totožný s "A" , rozlišený jen písmenem B nebo jedním slovem (např. junior... apod.)
- pořadatel si vyhrazuje právo změnit (upřesnit) pravidla, pokud by docházelo k jejich nejednotnému výkladu