PŘED SEZONOU 2014

Za pár týdnů (20.04.2014) odstartujeme již devátý ročník závodů RC modelů 1:10 CIKCAK rally. Co nám nadcházející sezona přinese?

Kde budeme jezdit ?

Při stavbě tratí využijeme obdobné lokality jako v předchozích letech. Pokud vše vyjde podle plánu, tak se svezeme v Březnici u Sportovního areálu, v Malenovicích u ZPS, Želechovické hřiště u Sokolovny potěší mnohé přítomností bufetu, adrenalinoví nadšenci si to užijí v Napajedelském Skateparku, okruhoví fandové naopak uvítají RC dráhu v Otrokovicích a ti co mají rádi kombinace různých povrchů, tak se mohou těšit na vloni premiérové Sazovice. Samozřejmě se uvidíme i v dalších lokalitách, máme i zajímavé tipy na dvě nová místa. Dříve oblíbené Skály u Otrokovic se letos s největší pravděpodobností opět nepojedou, neboť  je plocha využívána jako skladiště. Pro nepříznivé počasí chystáme Garáže ve Zlíně u autobusáku..  O všem podstatném budete včas informováni.  Pokud máte někdo nápad, nebo typ na zajímavé místa, kde by se dal uspořádat atraktivní závod, tak dejte vědět. 

Koho letos na závodech potkáte ?

V celkovém pořadí, do kterého se započítávají výsledky všech závodníků očekáváme i letos hodně vyrovnané souboje. Zatímco dříve se dal okruh hlavních favoritů spočítat na prstech jedné ruky, tak po loňské sezoně se skupinka favoritů rozrostla minimálně na deset závodníků. Hlavně u mladých pilotů lze sledovat strmý nárůst formy. Vítěz posledních třech ročníků Tomáš Lysák nebude mít vůbec jednoduchou roli v obhajobě titulu. Největšími konkurenty mu budou Vlastimil Handl toužící po dalším titulu, Michal Kopytko by rád přidal ke svým juniorským titulům i ten celkový a Jan Matyáš, který se ke konci loňské sezony rozjel k fantastickým výkonům. Zdeněk Zikmund sice bude ladit nový podvozek, ale s jeho precizně připravenou technikou a přesnou jízdou vždy míří hodně vysoko ve výsledkové listině. Studijně zaneprázdněný Miroslav Zikmund bude sbírat pouze dílčí úspěchy. Za možné favority jednotlivých závodů lze považovat skupinku závodníků, kterou tvoří Pavel Kopytko, Vítek Kutal, David Kubeš, Petr Bábek, Pavel Stehlík, Filip Kopecký, Tomáš Kovařík, Radim Hříbek, Radko Černohous st. i junior. Z uvedeného je jasné, že stejně jako vloni nebude vůbec jednoduché umístění v první desítce pořadí. V loňském  roce do soubojů zasáhli i skvělí závodníci Martin Mudřík, Tomáš Mikl, Honza Viktora, Tomáš Mudřík a Ondra Dočkal. Snad i letos startovní listinu oživí nějaký špičkový závodník z jiných šampionátů, jak v hlavní, tak juniorské kategorii.

Kategorie juniorů nabízí tradičně velmi vyrovnané souboje o stupně vítězů. Vloni nejrychlejší junior David Kubeš společně s Danem Peťovským a Luckou Lysákovou tuto kategorii opouští a tak se otevírá prostor pro nové tváře. Největšími favority na přední umístění je trojice Filip Kopecký, Tomáš Kovařík a Radko Černohous junior. Všichni tři se již v minulosti dokázali protlačit na stupně vítězů, ale pohár za první místo jim stále chybí. Jako jediný možný soupeř, který by dokázal tuto trojici porážet se jeví Vítek Kutal, ale vzhledem k jeho nabitému programu je otázka, kolik závodů letos absolvuje. Bez nadějí na dílčí úspěchy není ani další trojice závodníků Michal Štriho, Filip Petřkovský a Matěj Plšek. U ostatních závodníků předpokládám spíše sběr zkušeností před nadcházejícími sezonami. Je docela možné, že se objeví i nějaký jiný zkušený junior, který zatím u nás pravidelně nestartoval a dokáže zamíchat pořadím. Letos v této kategorii mohou startovat všichni, kdo se narodili v roce 1998 a později.

Týmy - Tuto kategorii vloni suverénně vyhrála navrátivší se legenda Hufnágl Motorsport. Pro letošní rok jsou rovněž největšími favority. V umístění mezi třemi nejrychlejšími doufá pořadatelský RC CIKCAK a přední příčky obsadí v případě startu jistě i RC Rally Zlín společně se Samohýl Motorsportem. Útok čekáme od týmu RCF, Monster Energy Teamu a dalších. Vzhledem k tomu, že přesné složení týmů před nadcházející sezonou není přesně známo, tak spekulace jsou pouze předběžné.

S čím budeme jezdit ?

Pravidlo, že bodovat mohou pouze rallyové karoserie, zavedené od loňské sezony, platí i letos. Pravidlo použití pneu slick rovněž zůstává, stejně jako podvozky 1:10.

Jaké bude letos bodování ?

Nárůst počtu startujících v loňském roce a hlavně rozšíření špičky nás nutí trošku poupravit systém bodování, který byl stejný po celou dobu naší historie. Zjednodušeně řečeno: bodování zůstává stejné, jen s omezením, že za šesté místo je maximálně 15 bodů. (dříve bylo možno získat i více bodů, pokud startovalo více než 20 závodníků) Závodník na 21. a dalším místě bude mít o 0,1bodu více, než závodník v cíli za ním.

Za kolik se bude letos jezdit ?

Po několika letech dochází k drobné úpravě startovného, ale se snahou co nejméně zatížit pravidelně startující závodníky. Startovné pro jednotlivce je 70,- kč, v případě startu více členů rodiny zaplatí jeden pouze 50,-kč. Každý za sezonu zaplatí maximálně devět startů. (to znamená, že pokud se objeví na všech 12-ti závodech, bude mít tři starty zdarma). Finanční zatížení pravidelně startujících rodinných týmů bude nižší, než v předchozích letech (dvoučlenný rodinný tým zaplatil startovné dříve za celou sezonu 960,-kč, nyní max. 900,-kč - průměrné zatížení pro člena rodinného týmu na jeden závod pak vychází 37,50 kč.) Průměrné zatížení jednotlivce při absolvování celé sezony je letos 52,50kč/závod.

Jak budeme jezdit ?

Stejně jako v předchozích letech budeme jezdit rychlostní zkoušky stavěné do okruhu, aby bylo možno řídit z místa. Start i cíl budou totožné a čas na trati bude měřen fotobuňkou, (v případě nenadálé situace jako náhradní řešení stopkami). Pokud se někdo u jízdy rád prochází, nebo běhá, nic mu v tom nebrání a může zvyšovat svou fyzickou kondici. Na trati RZ jede vždy jen jeden závodník. Další odstartuje hned po projetí cílem předchozím závodníkem. V praxi to znamená, že každý bude nachystán v prostoru startu již při jízdě předchozího závodníka. Pokud tam nebude nejpozději v okamžiku průjezdu cílem předchozím závodníkem, automaticky obdrží penalizaci 10s a pokud nebude následně schopen ani na vyzvání se okamžitě dostavit ke startu a odstartovat, pojede další závodník v pořadí. Doporučuji všem, aby byli u startu již ve chvíli, kdy startuje závodník před nimi. Výsledným efektem tohoto opatření bude urychlení střídání závodníků a už by se nemělo stát, že někteří si v době, kdy mají startovat teprve nasazují baterky, nebo dojídají svačinu. Pokud bychom například při dvaceti lidech na startu na každé střídání potřebovali navíc minutu, tak se budeme při sedmi RZ-tách více než dvě hodiny dívat na prázdnou trať, kde nikdo nejezdí. Což by bylo docela škoda.

Věříme, že i při větším počtu závodníků budou mít závody potřebný spád a že i nadále bude převládat přátelská, pohodová atmosféra. Na všechny se těšíme a nezbývá, než si přát, aby nám vyšlo počasí a všem vydrželo zdraví i závodní technika.

Pavel K.