PŘED SEZONOU 2013

Za pár týdnů odstartujeme již osmý ročník závodů RC modelů 1:10 CIKCAK rally. Co nám nadcházející sezona přinese?

Kde budeme jezdit ?

Při stavbě tratí využijeme obdobné lokality jako v loňském ročníku. Pokud to bude možné, tak chystáme návrat závodů i do Malenovic na asfaltové parkoviště před firmou ZPS. Plocha tam byla v loňském roce nedostupná, protože sloužila jako parkoviště stavební techniky. Po následné rekonstrukci parkoviště tam vznikla zajímavá kombinace dvou různých typů asfaltů a navíc se celá plocha o několik metrů zvětšila. Průběžně také sledujeme dříve velmi oblíbenou lokalitu na Skalách u Otrokovic, ale momentální situace tam nedovoluje postavit více, než jednu trať a tak je zřejmé, že ani v letošním roce zde jezdit nebudeme. Určitě se pokusíme stejně jako v loňském roce hledat i nějakou novou atraktivní lokalitu. Naše snaha vloni přinesla dva starty v Březnici na dlážděném parkovišti u Sportovního areálu a tamní plocha se v naší anketě ukazuje podle průběžných výsledků jako nejoblíbenější. I v letošním roce zde plánujeme dva starty a v tuto chvíli již máme termíny, kdy tam bude volno. V dalších lokalitách jednání proběhnou průběžně a včas se dozvíte, kde budeme startovat. Samozřejmě, že plány může ještě změnit nepřízeň počasí, ale stejně jako v předchozích letech nebudeme závody rušit, jen využijeme "mokrou" variantu a pojedeme v garážích. V případě hezkého počasí během všech termínů se garáže nepojedou (i takovou sezonu jsme již zažili).  Pokud máte někdo nápad, nebo typ na zajímavé místa, kde by se dal uspořádat atraktivní závod, tak dejte vědět.

Koho letos na závodech potkáte ?

V celkovém pořadí, do kterého se započítávají výsledky všech závodníků očekáváme letos velký souboj o stupně vítězů. Titul obhajuje suverénní Tomáš Lysák, ale nebude to mít jednoduché, neboť návrat do závodního kolotoče hlásí Miroslav Zikmund s úmyslem bojovat o celkové vítězství. Jeho bratr Zdeněk Zikmund je nejspolehlivějším jezdcem z celé špičky, ale titul mu stále chybí. Třeba ho získá letos? Vloni jel poslední sezonu mezi juniory Michal Kopytko a v celé historii tam nenašel přemožitele. Je načase, aby své úspěchy přenesl i do hlavní kategorie a určitě je dalším kandidátem na příčky nejvyšší. Několikanásobný držitel celkové druhé příčky v šampionátu je Petr Sekula a i když na úvod sezony nasazuje TT01, očekáváme od něj špičkové výkony. Vlastimil Handl zatím nemá techniku, se kterou by mohl startovat, ale možná se brzy dočkáme i jeho návratu. Jeho týmový kolega Jan Matyáš vloni zaostal za očekáváním, ale v případě častějších startů bude rovněž patřit k adeptům na přední umístění. Alespoň nějakého dílčího úspěchu by rád dosáhnul Pavel Kopytko a na zlepšující se formu chtějí navázat Radko Černohous a Radim Hříbek. Černým koněm se může stát Vít Kutal, jehož forma stoupá strmě vzhůru, ale není jisté, kolik závodů letos odjede.

Výše uvedených jedenáct závodníků bude s největší pravděpodobností obsazovat přední příčky, ale určitě se najde řada dalších, kteří budou chtít jejich pozice ohrozit. A to jak soutěžící, kteří se v minulosti pravidelně objevovali na našich tratích, tak i nové tváře ve startovním poli. Nechci předbíhat, čili si budete muset počkat až na informace k jednotlivým závodům. Je možné, že již první závod v Březnici přivede na start několik hodně zajímavých závodníků, kteří mohou celkovým pořadím zamíchat.

Kategorie juniorů nabídla v loňském roce velmi vyrovnané souboje o stupně vítězů a nejinak tomu bude zřejmě i letos. Startovat zde mohou všichni, kdo se narodili v roce 1997 a později. Možným favoritem by mohl být Vít Kutal. Útok na titul chystá Tomáš Kovařík, který je už dostatečně zkušený a rychlý. Právě tento závodník může výrazně promluvit i do celkového pořadí. Radko Černohous junior a Filip Kopecký po loňském zlepšení budou určitě útočit na poháry v této kategorii, ale ještě netuší, že se na obzoru rýsují noví, dost dobří konkurenti....

Týmy - tuto kategorii letos oživí návrat legendárního týmu RC Rally Zlín,za který startují bratři Zikmundové. Necháme se překvapit, jak si povede loňský vítěz Sekimotorsport, který tvoří rodinná sestava Petr a Ondra Sekulovi. Přední příčky určitě bude okupovat i pořadatelský RC CIKCAK, za který startují Pavel a Michal Kopytkovi. Dalším kvalitním týmem je Samohýl Motor Zlín, kde se zřejmě ukáže sourozenecká dvojice Tomáš a Lucka Lysákovi. Nesmíme zapomínat ani na výrazně se zlepšující RCF tým, kde jezdí Radko a Radko junior Černohousovi. Aby nebylo rodinných týmů málo, tak se představí i Jiří a Filip Petřkovští a jejich PECKA Team a také BMW RC TEAM, za který jezdí Tomáš a Martin Kovaříkovi. Dalším týmem, který může překvapit je Monster Energy Team, kterému šéfuje Petr Šíma a v případě podpory od Vítka Kutala mohou pomýšlet na velmi kvalitní umístění. Složením zkušenosti Pavla Stehlíka a mládí Filipa Kopeckého vznikl vloni FI-PA TEAM. Jak bude jejich spolupráce pokračovat letos je zatím otázkou. Zcela novým týmem, který vlítne na naše tratě je uskupení vedené Pertrem Bábkem XV-01 Tamiya Rally Team. Třeba budou právě oni černým koněm letošního ročníku? Co vymyslí mladíci z ROPA Racing? Patrik Hodný a Roman Švagera letos určitě pojedou rychleji a s největší pravděpodobností představí i nového týmového kolegu. Zda se zúčastní jen příležitostně, nebo bude mít i větší ambice zatím nevíme u týmu DOKTOR RACING, který vede Ondra Dočkal. Je možné, že zažijeme i některé přestupy napříč týmovým spektrem a třeba to přinese výrazné oživení. Každopádně i v této kategorii, stejně jako v jednotlivcích a juniorech očekáváme hodně vyrovnané a dramatické souboje.

Legendou jsme začali a legendou končíme. S napětím očekáváme na návrat Hufnágl Motorsport a pokud to nebude v roce letošním, tak věříme, že příští rok bude tento tým opět na předních příčkách, tedy tam, kam by měl patřit.

S čím budeme jezdit ?

Pro letošní ročník nastala změna v benevolenci používaných karoserií. Zatímco dříve nebylo nijak stanoveno, s čím kdo může startovat, tak letos jsme upřesnili pravidla na používání rallyových karoserií. Pro absolutní většinu závodníků to není žádná změna, neboť s takovou karoserií již jezdili a pokud někdo používal karoserii okruhovou, tak měl většinou doma i tu rallyovou. Jaké vozy můžeme tedy letos na našich tratích potkat? Uvidíme speciály třídy S2000, spoustu vozů kategorie WRC a to jak současných, tak i těch, které nyní již běžně na "velkých" závodech nestartují. Samozřejmě někteří zabrousí i do historie a objeví se unikátní skvosty, které se proháněly po RZ v "minulém tisicíletí"... Stručně shrnuto - máme se nač těšit..

Jak budeme jezdit ?

Stejně jako v předchozích letech budeme jezdit rychlostní zkoušky stavěné do okruhu, aby bylo možno řídit z místa. Start i cíl budou totožné a čas na trati bude měřen fotobuňkou, (v případě nenadálé situace jako náhradní řešení stopkami). Pokud se někdo u jízdy rád prochází, nebo běhá, nic mu v tom nebrání a může zvyšovat svou fyzickou kondici. Na trati RZ jede vždy jen jeden závodník. Další odstartuje hned po projetí cílem předchozím závodníkem. V praxi to znamená, že každý bude nachystán v prostoru startu již při jízdě předchozího závodníka. Pokud tam nebude nejpozději v okamžiku průjezdu cílem předchozím závodníkem, automaticky obdrží penalizaci 10s a pokud nebude následně schopen ani na vyzvání se okamžitě dostavit ke startu a odstartovat, pojede další závodník v pořadí. Toto pravidlo bude uplatňováno hned na úvodním závodě v Březnici a doporučuji všem, aby byli u startu již ve chvíli, kdy startuje závodník před nimi. Výsledným efektem tohoto opatření bude urychlení střídání závodníků a už by se nemělo stát, že někteří si v době, kdy mají startovat teprve nasazují baterky, nebo dojídají svačinu. Pokud bychom například při dvaceti lidech na startu na každé střídání potřebovali navíc minutu, tak se budeme při sedmi RZ-tách více než dvě hodiny dívat na prázdnou trať, kde nikdo nejezdí. Což by bylo docela škoda.

Věříme, že i při větším počtu závodníků budou mít závody potřebný spád a že i nadále bude převládat přátelská, pohodová atmosféra. Na všechny se těšíme a nezbývá, než si přát, aby nám vyšlo počasí a všem vydržela technika.

Pavel